Posted on: 16 martie 2020 Posted by: Estrada Comments: 0

Probabil ai ținut odată și tu în mână bilele mici de metal din rulmentul cu bile și ai simțit forma lor perfect rotundă și netedă. Dacă te întrebi cum e posibil să se fabrice așa ceva, îți explicăm mai jos tot procesul  prin care un fir de metal se poate transforma într-o bilă metalică lucioasă, ce ajunge în rulmenții SKF sau rulmenții Koyo și apoi în lagărele cu rulmenți, pe care-i achiziționezi și tu în mod obișnuit de la Leco.

Se începe cu o operațiune de formare la rece sau la cald, în care se folosește un fir de metal cam de grosimea diametrului bilei la final. Acesta se introduce într-o mașină de îndreptat, care are o cavitate metalică pe fiecare parte, formând astfel o emisferă. Se închide pe sârmă și o taie, forțând bucata de metal să ia forma unei bile. Ca urmare a acestui proces, se formează un inel de metal  în jurul bilei, astfel încât bilele care ies din această mașină arată ca planeta Saturn.

Bilele intră apoi într-o mașină care le rulează între două plăci de oțel întărit și greu, numite plăci de rulare, cu ajutorul cărora scapă de inel.

În această etapă, una din plăci stă pe loc, iar cealaltă se rotește. Plăcile au caneluri pe interior, care ghidează bilele în jurul unei căi circulare. Una dintre plăci are o secțiune decupată,  pe unde intră și ies bilele din caneluri. Odată ce o bilă a trecut printr-o canelură, aceasta se încadrează în secțiunea deschisă a plăcii și se învârte puțin, înainte de a intra într-o canelură diferită. Prin asigurarea că toate bilele circulă prin toate canelurile diferite, se garantează aceeași dimensiune pentru toate bilele, când acestea ies din mașină.

Pe măsură ce bila străbate tot drumul până la ieșire, aceasta se învârte și se întoarce, iar marginile aspre se desprind, fiind presată  la final într-o formă sferică. Această presare a bilelor comprimă metalul, conferind bilelor o suprafață foarte dură. Întrucât bilele sunt metalice, această operație generează multă căldură, astfel încât bilele și plăcile trebuie udate continuu,  pentru a le răci.

Forma finală a bilelor depinde de următoarele variabilele: presiunea care presează plăcile una pe alta, viteza de rotire a plăcilor și durata lăsării bilelor în mașină. Setarea corectă a acestor variabile va produce în mod constant bile de dimensiunea corectă.

După această operație, bilele sunt gata pentru a fi tratate termic. Acest lucru întărește bilele, dar le schimbă și dimensiunea. Mărimea bilelor de rulment trebuie să fie perfectă, fără nici o marjă de eroare, astfel încât după tratarea termică mai sunt necesare alte câteva etape.

Acum urmează etapa șlefuirii. Se folosește același tip de mașină, dar de data aceasta lichidul de răcire conține un material abraziv. Bilele trec din nou prin caneluri, fiind șlefuite și comprimate la dimensiunile lor finale.

În cele din urmă, bilele trec printr-un proces de netezire. Din nou, se folosește același fel de mașină, dar de data aceasta plăcile sunt confecționate dintr-un metal mai moale, iar mașina folosește presiune mult mai mică pe plăci. De asemenea, mașina folosește o pastă de lustruit mai degrabă decât un abraziv. Acest proces oferă bilelor suprafața lor strălucitoare, netedă, fără a mai îndepărta din material.

Ultima etapă a întregului proces este inspecția. Bilele sunt măsurate cu utilaje foarte exacte pentru a determina dacă îndeplinesc toleranțele cerute.

În oferta Leco găsiți rulmenți SKF  și rulmenți Koyo care îndeplinesc limitele de toleranță admisă.