Poate ca nu stiti, dar masina voastra are o piesa numita convertizor catalitic, care actioneaza asupra gazelor de esapament pentru a reduce emisiile poluante. Toata lumea este constienta de necesitatea de a proteja mediul inconjurator, motiv pentru care, incepand din 1988, au fost elaborate reglementari antipoluare pentru autovehicule, cu scopul de a minimiza efectele nocive asupra sanatatii si mediului produse de arderea motoarelor diesel si pe benzina.
Regulamentul EURO a aparut in 1988, dar in 1992 a devenit mai restrictiv, impunand reducerea emisiilor prin masuri specifice, cum ar fi incorporarea de catalizatoare, eliminarea plumbului din benzina, reducerea capacitatii motorului si cresterea numarului de viteze in cutiile de viteze pentru a reduce turatia motorului si, prin urmare, consumul si poluarea.
Cu cativa ani mai devreme insa, in 1984, cand legea din Germania a impus obligativitatea montarii unui catalizator sau a unui convertor catalitic in linia de evacuare a masinilor pe benzina, fiind inceputul preocuparii pentru mediu a producatorilor de autovehicule. In prezent, toate vehiculele, atat cele diesel, cat si cele pe benzina, incorporeaza convertoare catalitice sau, de asemenea, numite catalizatoare. Convertizorul catalitic este utilizat pentru a controla si a reduce gazele nocive pentru sanatate si mediu care ies prin teava de esapament in urma combustiei interne a motorului pe benzina.
Ce este un convertor catalitic?
Convertizorul catalitic este o parte a sistemului de evacuare care transforma emisiile nocive ale motorului in compusi nepericulosi, se copate recicla aici sau aici. Fara un convertizor catalitic, 3 elemente nocive ar fi eliberate in aer prin sistemul de evacuare si ar putea dauna mediului si sanatatii noastre.
Cum functioneaza un convertor catalitic?
Pentru a intelege un pic mai bine totul, vom vorbi putin despre chimie. Am observat pana acum ca rolul acestui catalizator este de a realiza o ardere mai „completa” a gazelor de esapament, astfel incat toate gazele nocive create de motorul masinii sa nu fie eliberate in atmosfera.
Convertizorul catalitic foloseste platina si paladiul ca catalizator pentru a provoca o reactie chimica de transformare a acestor substante in altele mai putin nocive. Catalizatorul este acoperit cu bile ceramice si este plasat in teava de esapament pentru a transforma oxizii de azot in componentele lor originale: azot si oxigen. Catalizatorul transforma monoxidul de carbon in dioxid de carbon, mult mai putin toxic, iar hidrocarburile sunt impartite in dioxid de carbon si apa.
Care sunt simptomele comune care indica faptul ca ar putea fi necesara inlocuirea convertizorului catalitic?
- Verificati daca lumina motorului este aprinsa sau clipeste
- Masina are putina sau deloc putere
- Miros de oua stricate in interiorul masinii sau in afara esapamentului
- Consum redus de combustibil
- Contrafocare si functionare neregulata
De ce sa il verificam periodic?
Daca convertizorul catalitic nu functioneaza eficient, se va aprinde becul de control al motorului vostru poate incepe sa piarda din performanta. Daca convertizorul catalitic este infundat, lumina de verificare a motorului va clipi, iar motorul se poate bloca sau nu poate porni. In cazurile extreme in care convertizorul este infundat, contrapresiunea excesiva creata poate provoca, de fapt, deteriorarea interna a motorului. Daca prezentati simptome ale unui catalizator defect, solicitati imediat verificarea acestuia.